Chapter 4

Tuesday, March 24, 2009

Sang suria telah mula menunjukkan wajahnya. Bunga-bunga yang terdapat di taman mula mengembang melihatkan rangginya. Riana bangun dari katil. Kelihatan tiga rakan sebiliknya masih nyenyak tidur. Dia menuju ke tingkap lalu menguak jendela.


“George, bangun. Kau jadi balik tak hari ni? Nanti mak kau datang..tak sempat nak packing” Riana kejutkan George. Dia tahu yang rakannya itu belum packing barang untuk pulang ke rumah. Namun, tiada respon. “ Bangun la wei…”


“Hmm..haa..jap.. aku nak mengantuk sangatlah”


“ No..no! Cepat bangun. Nanti mak kau bebel, kau juga yang bising. Aku nak mandi dulu then aku nak gerak ke Tella”


“Hmm.. kau pergi mandi dululah” jawab George yang masih mamun. Riana hanya tersenyum melihat rakan baiknya yang sememangnya mamun teruk bila bangun dari tidur. Dia mencapai tuala lalu menghala ke bilik air…


*********

Anna baru bangun dari lenanya. Kelihatan dua orang musuh sebiliknya sedang mengemaskan barang-barang mereka. Dia melirik jam tangan yang sedia ada di pergelangan tangannya dari semalam. 10.30 pagi!


“Haaaa!!!!” Anna segera bangun.


“ Hei, kau ni asyik memekik ja, Bising ah” ngomel Riana.


“Kenapa korang tak kejutkan aku? Mummy aku datang pukul 10”


“Oii cik kak. Aku dah kejutkan kau tadi. Tapi kau tidur kalah beruang dok hibernate..hehe..” gelak George nakal.


“You…!” Anna menjegil mata.

“Dahla tu cik kak.. pergi mandi. Jangan dok angin pagi-pagi ni..mak kau dok tunggu tu…” kata George.


“Mar….” Anna memanggil rakan baiknya.


“Dia dah blah dah pun…”


“Huh?!” Anna mencebik lalu menuju ke almarinya. “Owhh…excuse me Mr George..before you leave…I just want to tell you that I’m not your Cik Kak..okay??!!” Anna meninggikan suara lalu menuju ke bilik air..


“Fusyoooo….hahahaha” George dan Riana tergelak besar.


“Hormon betul minah tu. Aku menyampah laa…” ujar Riana.


“Alaa..kau pun tahu perangai dia. Kalau dia buli kau, kau tengokla aku nak buat apa.. ahaks!”


“Berani dia buli aku.. aku buli dia balik la..hehehe” Riana tersengih. “Anyway George, what time your mom will pick you up?”


“Around 11…”


“Ohh okay.. kalau macam tu aku beransur dulu eh.”


“Orait..see you in two weeks..” George mengenyitkan mata.

“Okay.. send my regards to your mom ok…bye George”. Mereka bersalaman dan berpelukan.


“Bye. Take care yea, Riana..”


“You too…”

*****

Kotej yang dibina ala-ala Inggeris kini di depan mata. Riana tersenyum puas. Peluh dingin membasahi dahi lalu dikuisnya dengan tangan. Tidak sabar rasanya untuk bertemu dengan Pakcik Es dan Makcik Lily. Kelihatan Makcik Lily sedang membawa sebuah raga bakul manakala Pakcik Es sedang mencuci mesin jenteranya.


“Makcik! Pakcik!”, Riana melambai-lambaikan tangan sambil berlari anak ke arah kedua-dua orang tua itu.


“Eh, Riana!” jerit Makcik Lily yang kelihatan sangat gembira apabila melihat raut wajah yang dirinduinya setelah tiga bulan tidak berjumpa. Riana mencium tangan Makcik Lily dan Pakcik Es sebagai tanda hormat. Sudah lama dia kenal mereka, sejak berumur 11 tahun.


Pada waktu itu, cuti semester hujung tahun. Dia keseorangan di kolej. Bukannya George tidak pernah mengajak dia ke rumahnya tetapi dia berasa segan apabila dia melihat cara ibu George yang tidak suka kepadanya. Pada ketika itu, datang seorang lelaki dalam lingkungan 40-an dan menawarkan kepadanya untuk tinggal bersama dia dan isteri. Tetapi dengan syarat, Riana perlu membantu mereka dalam perusahaan ladang bunga mereka ; memetik bunga. Dari situlah, hubungan antara Riana dan kedua-dua orang tua itu terjalin.


“Apa khabar, Riana? Sihat?”


“Sihat. Macam inilah. Makcik dan pakcik sihat?”


“Makcik sihat. Tapi Pakcik kau nil ah..kurang sihat sikit. Kelmarin baru pergi check, kena ambil ubat darah tinggi” terang Makcik Lily.


“Pakcik tension eh? Ada makan daging kambing lagi eh??” Riana mengangkat kening. “Pakcik ni, dah tahu berpenyakit. Makan juga daging kambing. Degil betul laa” Riana mengerling pada Pakcik Es. Pakcik Es hanya tergelak kecil.


“Mari masuk Riana. Makcik bancuhkan air untuk kau”

0 comments:

Post a Comment